Gazali'de Aklın Ahlaktaki Rolü

…….. Akıl, mahiyeti gereği, zaruri bir mecburiyetle vacib (gerekli) kılmaz. Aksi halde, her akıl sahibinin vazifeyi tanıması gerekirdi. Oysa aklın, vazifenin bilgisine varması için düşünmesi gerekir, şayet düşünmezse, düşünmenin vacib olduğunu anlayamaz; düşünmek gerektiğini anlayamayınca da düşünemez. Bu ise bir fasid dairedir (kısır döngüdür).
Gazali
“El-Mustasfâ
Aklın Mükellef Kılmadaki Aczi I.63
*Parantezler bana aittir.
*Aslında Gazali’nin Kant’dan “ahlak” konusunda ayrıldığı kritik nokta burasıdır diyebiliriz. Gazali, Kant’tan çok önceleri, onun “A priori” lerini ahlaktan çıkartıyor.

Yorumlar