………Gazali’nin bununla ilgili kendi sözleri şunlardır: “Nihayet üçüncü olarak diyebiliriz ki…………alemin varlığı, varlığa gelişinden önce mümkün değildi. Çünkü “imkan” ………… varlıkla bir düşer (coextensive) ondan ne fazla ne eksiktir.” (Aver. Tahafüt I s.54). Bu görüşün temeli de aslında Megaralıların ve Stoacıların imkan anlayışıdır. Megaralılara göre her önerme ya doğru, ya yanlıştır. Bu ilke geçmiş ve haldeki olaylara uygulandığı gibi gelecekteki olaylara olaylara da uygulanır. Şu halde gelecek üzerine söylenen her önerme ya doğru ya da yanlış olacaktır. Bu gelecek olaylar için bir “belirsizlik” (indetermination) veya olmak veya olmamak imkanının sözkonusu olmadığını gösterir. Yani Megaralılara göre imkanı kabul etmek, çelişmezlik ilkesini reddetmek demektir. Şu halde alemde imkan yoktur; imkan, gerçekle bir düşme durumundadır; ne ki gerçektir, o mümkündür.
Prof. Ahmet Arslan “Haşiye Ala’t-Tehafüt Tahlili”
Alemin Ezeli Olduğu Meselesi s.116
Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay. ‘87
Yorumlar
Yorum Gönder